Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Search

Kreatywne prace plastyczne – cz. II

PAPIEROWE BUDOWLE
Materiały:
gazety, taśma klejąca dwustronna

Przebieg:

Wersja I
Rodzice rozbudzają ciekawość dziecka poprzez postawienie tematu – problemu, np. „Papierowy świat” lub „Jak zbudować papierowe miasto?” oraz poprzez zadawanie pytań: „Co można wyczarować z gazety?”, „W co można ją zmienić?”. I już możemy przystępować do pracy. Dorośli oraz dzieci mogą pracować razem formując z gazet  wspólną budowlę np. „Smoczą Jamę pod Wawelem”.

Wersja II
Przygotowujemy wspólnie z dziećmi papierowe patyki z gazet. Ich wykonanie zaczniemy od położenia na stoliku lub podłodze gazety dużego formatu. Zaczynamy zwijać bardzo ciasno jeden z rogów gazety w rulon. Po zwinięciu oklejamy powstały patyk tak, aby nam się nie rozsunął. Następnie zachęcamy dzieci do tworzenia pomysłów: „Co można zbudować z patyków gazetowych?”. Początkowo dzieci mogą projektować budowle, układając patyki płasko na dywanie. Potem mogą dobrać się w grupy i projektować budowle przestrzenne z patyków gazetowych połączonych za pomocą taśmy klejącej. Projekty mogą być realizacją konkretnego tematu, jednak często bywa tak, że temat w trakcie konstruowania zmienia się wielokrotnie. Dzieci mogą przedstawić swoje budowle w formie zagadki dla rodzeństwa lub rodziców. Na końcu autorzy nadają tytuł swojej budowli.

KSZTAŁTY
Materiały:
kartki z narysowanymi kółkami(lub innymi jednakowymi figurami), kredki lub flamastry
Przebieg: każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi kółkami o średnicy około 5 cm. Prosimy o zaprojektowanie pracy z wykorzystaniem narysowanych elementów. Każde kółko może być zamienione w coś innego. Dalszym etapem będzie projektowanie obrazu z wykorzystaniem kółek realizującego jeden temat, np. „Samochód”.

OŁÓWKOWY OBRAZ
Materiały:
miękkie ołówki, kartki z bloku, gumki ołówkowe.
Przebieg: całą powierzchnię kartki zamalowujemy dokładnie miękkim ołówkiem. Następnie prosimy dzieci, aby pomyślały, co chcą wyczarować z szarej kartki. Za pomocą gumki ołówkowej (wycieranie powierzchni kartki) odkrywają właściwy temat pracy. Jeżeli dziecko zmieni koncepcję wykonania tematu, ma możliwość ponownego pokrycia powierzchni kartki ołówkiem i wykonania pracy od początku.

ŚCINKOWA MOZAIKA
Materiały:
kartki, kolorowe skrawki papieru, klej
Przebieg: przygotowujemy dzieciom skrawki kolorowego papieru oraz kartkę w kontrastowym kolorze. Każdy wybiera kilka skrawków papieru i nakleja je w dowolny sposób na kartce. Prosimy, aby dokładnie przyjrzały się naklejonym elementom i zastanowiły się, czy czegoś im nie przypominają. Dzieci mogą dowolnie obracać kartkę. Następnie prosimy je, aby dorysowały potrzebne elementy do tego tak, aby powstała praca. Na zakończenie dzieci nadają tytuł swojej pracy.

Skip to content