Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Search

Instrukcje zabaw

ZABAWA : ,,O JAKIM PRZEDMIOCIE MOWA”
Cele: rozwijanie umiejętności słuchania innych, zwiększanie płynności słownej. Przebieg: Dziecko wybierz jeden przedmiot, ale nie mów jaki. Musi mu się dokładnie przyjrzeć. Dziecko opowiada o wybranym przedmiocie, nie nazywając go. Zadaniem pozostałych jest odgadnąć, o jakim przedmiocie mowa.

ZABAWA : ,,JAK TO ROZWIĄZAĆ”
Cele: rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, kształtowanie zdolności planowania i ekspresji plastycznej.
Materiały: kartony, kredki lub farby.
Przebieg: Rodzic przedstawia nietypowy problem do rozwiązania, np.: jak można zważyć słonia (przypuśćmy, że pracujesz w Zoo i musisz ustalić dawkę jakiegoś leku dla słonia)?, jak zaprojektowałbyś ulepszony autobus (autobusy przewożą tłumy ludzi, ale nie zawsze są wygodne)? Przy pomocy rysunków dzieci indywidualnie planują i ilustrują sposób rozwiązania tego problemu. Następnie prezentują i omawiają swoje prace.

ZABAWA : ,,BEZLUDNA WYSPA”
Cel: ćwiczenie giętkości i płynności myślenia.
Przebieg: Rodzic mówi: „Jesteście rozbitkami na wyspie bezludnej. Wasz okręt zatonął, uratowała się tylko Wasza grupka. Pewnego dnia fala wyrzuca na plażę dużą skrzynię – prawdopodobnie część ładunku okrętu. Biegniecie do skrzyni w nadziei, że znajdziecie tam coś pożytecznego, ale stwierdzacie, że w środku jest pełno żarówek, wkładów do długopisów i guzików od bielizny. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo. Co możecie z tego zrobić na wyspie bezludnej? W jaki sposób możecie wykorzystać ten niezwykły ładunek? Po upływie przewidzianego czasu uczestnicy gry prezentują swoje pomysły.

ZABAWA : ,,DEFINICJIE”
Cele: rozwijanie zdolności abstrahowania, ćwiczenie wyobraźni.
Przebieg: Uczestnik gry podaje nazwę obiektu, będącego przedmiotem definiowania (powinien to być przedmiot zwyczajny, dobrze znany z codziennego doświadczenia, np. but, krzesło, książka itp.). Następnie każdy uczestnik po kolei podaje własną definicję obiektu wg schematu „x to…” (np. „but jest to płaszcz dla nogi”).

ZABAWA ,,SPOSTRZEGAWCZOŚĆ”
Cele: rozwijanie spostrzegawczości, rozwijanie pamięci
Materiały: klocek, gumka, zegarek, klucz itp.
Przebieg: Wybieramy różne przedmioty, takie jak: gumka, temperówka, zegarek, klucz itp. (do 10 sztuk), kładziemy je na środku pokoju, najlepiej na dużym arkuszu papieru, po czym pozwalamy patrzeć na nie dzieciom przez 2 do 3 minut. Następnie przedmioty te przykrywamy dużym papierem lub np. chustą, zaś dzieci mają narysować na przygotowanych wcześniej karteczkach ich nazwy. Liczba przedmiotów powinna być dostosowana do wieku. Dzieci młodsze zapamiętują od 5 do 7 sztuk, starsze więcej (10 — 15 sztuk). Ćwiczenie pozwala wstępnie rozpoznać poziom rozwoju pamięci dziecka.

ZABAWA ,,GDZIE TO PASUJE”
Cel: rozwijanie myślenia indukcyjnego oraz intuicyjnego.
Materiały: karteczki z nazwami przedmiotów, zwierząt i roślin.
Przebieg: Przygotowujemy karteczki z nazwami przedmiotów, zwierząt i roślin. Dzieci po kolei losują (z pojemnika, w którym wymieszano wszystkie karteczki) po jednej z nich i nie czytając treści przekazują osobie prowadzącej, która jedynie informuje, do której z trzech grup należy wyraz. Karteczkę z wylosowanym słowem przypinamy szpilką na plecach danego dziecka, które ma za zadanie odgadnąć wyraz za pomocą pytań, na które odpowiadają pozostali uczestnicy tylko „tak” lub „nie”. Im szybciej padnie prawidłowa odpowiedź, tym większe brawa otrzymuje zgadujący, wykazał się bowiem umiejętnością wyciągania wniosków z niepełnych przesłanek.

ZABAWA ,,SKOJARZENIA”
Cel: rozwijanie wyobraźni i giętkości myślenia
Materiały: obrazki
Przebieg: Prezentujemy dowolny obrazek, pytamy: Z czym ci się to kojarzy? Dzieci mogą mówić swoje skojarzenia lub tworzyć rysunki, np.: Co mi się kojarzy z zimą ? Ważna jest duża liczba oryginalnych skojarzeń, jeżeli ma to postać rysunku, skojarzenia dzieci rysują w formie małych piktogramów dookoła obrazka wyjściowego.

ZABAWA ,,JAK TO INACZEJ WYKORZYSTAĆ?”
Cel: rozwijanie wyobraźni i giętkości myślenia
Przebieg: Dzieci wymieniają, jak inaczej wykorzystać znane przedmioty, np.: gumki do ścierania, żarówki, wazonik, butelkę?

Skip to content