Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Search

Eksperymenty małego naukowca

Dziura w ręce
1. Kartkę A4 zwiń w rulon (wzdłuż dłuższej krawędzi).
2. Przyłóż go lewą ręką do lewego oka (tak, jak patrzysz przez lunetę, jednak oboje oczu muszą być otwarte).
3. Prawą dłoń przyłóż do drugiego końca lunety, ale tak aby palce były skierowane do góry, a wnętrze dłoni w stronę twarzy.
4. Zbliżaj dłoń powoli wzdłuż krawędzi rulonu. Co zaobserwowałeś?

Płyn czy ciało stałe?
1. Przygotuj miskę, 100 g mąki ziemniaczanej i 70 ml wody.
2. Wsyp do miski 100 g mąki ziemniaczanej.
3. Powoli wlewaj wodę i mieszaj, aż będzie miało gęstą konsystencję.
4. Co się stanie, gdy zanurzysz dłoń w cieczy delikatnie, a co, gdy energicznie?
5. Spróbuj zrobić kulę.

Wstęga Möbiusa
1. Przygotuj kartkę papieru, długopis, nożyczki i klej.
2. Wytnij z kartki dwa paski (o szerokości ok. 3 cm).
3. Weź pierwszy pasek i sklej końce w ten sposób, aby powstała wstęga. Zamaluj flamastrem jedną stronę wstęgi.
4. Weź drugi pasek i złóż jak pasek pierwszy, jednak przed sklejeniem obróć jeden koniec o 180 stopni. Zamaluj flamastrem jedną stronę. Co zaobserwowałeś?

Zagraj na butelkach I
1. Przygotuj kilka (ok. 6) pustych butelek (plastikowych lub szklanych) oraz wodę.
2. Do każdej butelki wlej wodę, jednak ważne, aby w każdej z nich była inna ilość.
3. Dmuchaj prostopadle w kierunku szyjki butelki, aby wydobyć dżwięk.
4. Ustaw butelki od najniższego do najwyższego dźwięku.
5. Aby zmienić dźwięk wystarczy dolać/wylać wodę.

Zagraj na butelkach II
1. Przygotuj kilka (ok. 6) pustych szklanych butelek lub szklanek, wodę oraz pałeczkę z drewna.
2. Do każdej butelki/szklanki wlej wodę, jednak ważne, aby w każdej z nich była inna ilość.
3. Wydobądź dźwięk lekko uderzając pałeczką z boku butelki/szklanki.
4. Ustaw butelki od najniższego do najwyższego dźwięku.

Strzałki zmieniające kierunek
1. Przygotuj kartkę papieru, szklankę, flamaster i wodę.
2. Narysuj na kartce dwie grube strzałki:
——>
<——
3. Ustaw kartkę ze strzałkami za szklanką.
4. Zacznij dolewać do szklanki wody. Co zaobserwowałeś?

Opracowano na podstawie:
1. „Klub Kopernika. Wszystko do odkrycia!”, Centrum Nauki Kopernik,
2. „Nowe laboratorium Wiktora. Sztuczki dla dzieci (i dorosłych)”, Instytut Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk.

Skip to content