Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Search

Nasza świetlica

Cykl tematyczny: POMAGAJMY INNYM
(MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH)

W tym tygodniu w naszej świetlicy będziemy poruszać zagadnienia związane z niepełnosprawnością. Dowiecie się co, to jest niepełnosprawność, w jaki sposób możemy pomóc ludziom z niepełnosprawnością oraz za pomocą ćwiczeń będziecie mogli doświadczyć jak czują się osoby niepełnosprawne.

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych obchodzimy 03 grudnia i obchodzimy go od 1992 roku. Został on ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych a jego główną przyczyną powstania było przybliżenie ludziom utrudnień na jakie napotykają ludzie niepełnosprawni w swoim codziennym życiu.

Naszym ciałem zarządza mózg. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy ciało człowieka nie chce słuchać poleceń wydawanych przez mózg. Skutkiem takiej sytuacji mogą być problemy z poruszaniem się, widzeniem czy mówieniem i to jest niepełnosprawność.

Istnieje wiele rodzajów niepełnosprawności: wzrokowa, ruchowa, intelektualna, czy słuchowa.

Prawie każdego z nas dotyka problem niepełnosprawności naszej lub naszych bliskich. Niepełnosprawność może być czasowa np.: złamanie ręki, nogi  lub niepełnosprawność stała: np.: wada wzroku.

Jak prawidłowo pomagać osobom niepełnosprawnym dowiecie się z filmu edukacyjnego „Osoby z niepełnosprawnością ruchową”.

Abyście sami mogli doświadczyć to, co może odczuwać osoba niepełnosprawna w określonych sytuacjach, zapraszam Was do ćwiczeń.

https://sp231.waw.pl/miedzynarodowy-dzien-osob-z-niepelnosprawnosciami/

Opracowanie: Patrycja Mercik

Cykl tematyczny: GRUDNIOWE TRADYCJE: BARBÓRKA I MIKOŁAJKI

W tym tygodniu w naszej świetlicy będziemy mówić o grudniowych tradycjach, jakimi są Barbórka i Mikołajki. Postaramy się Wam przybliżyć i wyjaśnić czym jest Barbórka i kto świętuje tego dnia. Również poznacie historię powstania zwyczaju, jakimi są Mikołajki. Poznacie legendę o Świętym Mikołaju oraz jak kiedyś i dziś obchodzono ten dzień.

4.06 obchodzimy święto górników, czyli Barbórkę. Z tym świętem związane jest przysłowie „Barbara święta o górnikach pamięta”.  Jak się dobrze domyślacie patronką jest święta o imieniu Barbara pochodząca z Nikomedii. Dawniej nazwa święta górników pisało się Barburka. Jednak od roku 1971 zaczęto pisać Barbórka. Jest to związane jednym z rejonów polski jakim jest Śląsk, w którym funkcjonuje słowo Barborka. Tego dnia możemy podziękować górnikom za ich ciężką pracę. W tym dniu nie tylko górnicy świętują, ale wszystkie osoby które mają coś wspólnego z górnictwem, czyli także geolodzy. Obchody rozpoczyna się od Mszy Świętej przy figurze św. Barbary. Orkiestra górnicza gra koncerty, odbywają się akademie i występy, zabawy w których oprócz górników biorą udział władze miast, rodziny górników.

https://www.youtube.com/watch?v=NCIT2dHyTn4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3_cdtDsOQUO9QBEc6X6lZeVk4xAR_3LngZyrhERrqXF2sR6s9F9RiBwIg

06.12 obchodzimy Mikołajki. Dzień ten jest doskonale znany zarówno dzieciom jak i dorosłym. W tym dniu obdarowujemy się prezentami. Nazwa święta pochodzi od świętego biskupa z Miry. Urodził się on około 270 roku w bogatej rodzinie. Dzielił się on swoim bogactwem z biednymi. Działał on zazwyczaj w nocy, aby go nikt nie rozpoznał. Pomógł on ojcu, którego nie było stać na posag dla swoich córek. Mikołaj podrzucił mu pieniądze. Działał on bezinteresownie, z dobrego i szczerego serca. Obdarowując kogoś upominkiem to dobroć naszego serca, bo nie oczekujemy niczego w zamian. Dzień Mikołajek obchodzony jest w dniu imienin Mikołaja. W Polsce Mikołajki zaczęto obchodzić w XVIII wieku. Ludzie wręczali sobie wtedy pierniki i jabłka. Obdarowanymi byli ludzie dorośli. Dopiero w XIX wieku zaczęto wręczać prezenty dzieciom, które mieszkały na dworcach. Obecne Mikołajki polegają na wręczaniu prezentów lub ich chowaniu pod poduszkę, czy wkładaniu do butów.

Opracowanie: Patrycja Mercik

Cykl tematyczny: PLUSZOWY PRZYJACIEL

W tym tygodniu w naszej świetlicy będziemy mówić o naszych pluszowych przyjacielach, czyli misiach. Każdy z nas na pewno ma swojego ulubionego misia do którego lubimy się przytulić. Dzisiaj chcemy Wam przybliżyć historię powstania pluszowego misia.

Ich święto przypada na 25 listopada i obchodzone jest na całym świecie. Tego dnia bowiem powstał pierwszy miś na świecie. Historia pluszowego misia rozpoczyna się w roku 1902, kiedy to prezydent Stanów Zjednoczonych Teodor Roosvelt udał się na polowanie. W czasie tego wydarzenia został postrzelony mały miś. Myśliwy zaproponował prezydentowi, by to on zastrzelił niedźwiadka. Jednak prezydent widząc oczy małego niedźwiadka postanowił go uwolnić. Świadkiem tej całej sytuacji był dziennikarz gazety The Washington Post, który uwiecznił całą sytuację w komiksie. Okazało się, że producent zabawek Morrisa Michtoma po przeczytaniu komiksu zainspirował się całą sytuacją i zaprojektował pluszowego misia. Maskotka odziedziczyła swoje imię po prezydencie, którego zdrobniałe imię Theodore brzmi Teddy.

Opracowanie: Patrycja Mercik

Cykl tematyczny: Z INTERNETEM NA „TY”

W tym tygodniu w naszej świetlicy będziemy mówić o bezpieczeństwie w Internecie. Postaramy się Wam wskazać jakie zalety ma korzystanie z Internetu oraz jakie zagrożenia niesie wirtualny świat.

Każdy z nas korzysta w swojej codziennej pracy oraz nauce z zasobów Internetu. Jest on ogromną bazą danych oraz informacji. Mogą nas też spotkać wspaniałe przygody, jednak należy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa. Teraz wymienimy kilka zasad o których warto pamiętać:

  • Nie ufaj osobom poznanym w sieci. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie zawsze musi być tym, za kogo się podaje.
  • Nie odpowiadaj na wiadomości od obcych osób.
  • Nie podawaj swoich danych osobowych.
  • Poproś rodziców o zabezpieczenie komputera w postaci programów antywirusowych.
  • Stosuj trudne do odgadnięcia hasła.
  • Nie wysyłaj swoich zdjęć.
  • W sytuacji, kiedy coś Cię zaniepokoi, poinformuj o tym rodziców.

Zachęcamy Was do korzystania z wyżej wymienionych rad oraz do obejrzenia krótkich bajek przygotowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji o zasadach bezpieczeństwa w Internecie.

„Śpiąca Królewna”:
https://www.gov.pl/web/badz-z-innej-bajki/spiaca-krolewna?fbclid=IwAR2ibtfWfkfsnFkK5PBduRByqslxpEeUuGp5he_dG9Lyc6R0tdrzADbs390

Czerwony Kapturek”:
https://www.gov.pl/web/badz-z-innej-bajki/czerwony-kapturek?fbclid=IwAR32XjruBKQZZbhroarC9-oBHzPHAQ22aYZP_6HkDrSvPEW-m_9x3b9yGfE

„Złota Rybka”:
https://www.gov.pl/web/badz-z-innej-bajki/zlota-rybka?fbclid=IwAR3brZz-Xo-8hkVhOEOMGdYh0cdIkbF0n8WUSs9mSTgA-9Pu0HMSiTEwWGY

Opracowanie: Patrycja Mercik

Cykl tematyczny: TYDZIEŃ DOBRYCH UCZYNKÓW

Drogie Świetliczaki,

19 maja obchodzimy Dzień Dobrych Uczynków, w tym roku przypada on we wtorek. Zapoczątkowała go Fundacja Arka, która powstała w 2005 roku. Inicjatorzy akcji w tym dniu zachęcają do podejmowania inicjatyw, które pomogą zwierzętom, przyrodzie, do niesienia pomocy innym ludziom. W tym dniu starajmy się zachować uśmiech na twarzy, pomagajmy najbliższym i bądźmy mili dla innych. Starajmy się, aby na na naszych twarzach gościł uśmiech.
Dajcie znać, jaki dobry uczynek ostatnio zrobiliście!

Cykl tematyczny: TRZYMAJ FORMĘ!

Drogie Świetliczaki,

bez wahania każdy z Was na hasło „Sport to…” odpowiedziałby: ZDROWIE! Ale czym ono jest? Jak możemy o nie dbać? Czy tylko dzięki aktywności fizycznej jesteśmy zdrowi? Aktywność fizyczna jest bardzo ważna w życiu każdego człowieka. Niesie ze sobą wiele korzyści dla zdrowia. Pozwala utrzymać nie tylko dobrą formę fizyczną, lecz także psychiczną. Poza tym regularny ruch zmniejsza ryzyko wielu chorób. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna, zarówno w życiu młodych osób, jak i starszych.

Cykl tematyczny: I LOVE EUROPE

Drogie Świetliczaki,

każdy z Was wie na pewno, czym jest Europa i potrafi wymienić kilka państw, które znajdują się na tym kontynencie. Dzisiaj chcielibyśmy przybliżyć Was do poznania historii Unii Europejskiej – międzynarodowej wspólnoty narodów, która zakłada gospodarczą i polityczną współpracę państw członkowskich. Szczególnie, że 1 maja obchodziliśmy 16 rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Zapraszamy Was do obejrzenia prezentacji o historii powstania Unii Europejskiej, a następnie do rozwiązania quizu.

Prezentacja, opracowanie: Izabela Kobylińska

QUIZ: https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,8039c-unia_europejska.html

Cykl tematyczny – KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM

                  W tym tygodniu chcielibyśmy z Wami porozmawiać o książce. Czym jest książka? To już dobrze wiecie. Wiemy, że z uwagą i z zaciekawieniem słuchacie książek czytanych w świetlicy oraz domach. Dziś, chcieliśmy wytłumaczyć dlaczego książka jest naszym przyjacielem,  zwrócić uwagę na to dlaczego warto czytać książki, co lubi oraz czego nie lubi książka oraz zapoznać Was jak powstaje książka.

Zaczniemy więc, od wyjaśnienia dlaczego książka jest naszym przyjacielem? Książka jest przyjacielem człowieka ponieważ, wraz z innymi bohaterami przeżywamy przygody, które w rzeczywistości są nierealne. Opisane rady mogą służyć nam pomocnie w rozwiązywaniu problemów i zdobywaniu wiedzy. Książka może być naszym przyjacielem również dlatego, że urozmaica nam spędzenie wolnego czasu, jest z Nami bez względu na wszystko.

                  Teraz przedstawimy zalety czytania książek. Oto kilka powodów dla których powinniśmy czytać książki:

  • Czytając ksiązki zwiększamy zasób słownictwa.
  • Mamy lepszą pamięć.
  • Czytanie działa uspokajająco.
  • Pogłębiamy naszą wiedzę o otaczającym nas świecie.
  • Ksiązki inspirują nas do dalszych działań.
  • Książka nauczy nas poprawności gramatycznej oraz ortograficznej.
  • Czytając otwieramy się tym samym na nowe doświadczenia czy wyzwania, rozszerzamy horyzonty, kształtując własną osobowość.

                  Co lubi książka:

  • Gdy, się ją czyta i dba o nią.
  • Gdy, są obłożone okładką lub papierem.
  • Gdy używa się do nich zakładek.

                  Czego nie lubi książka. Zaraz się tego dowiecie:

  • Gdy jest rzucona w kąt i leży na niej kurz.
  • Gdy ma powyrywane kartki.
  • Gdy ma plamione kartki i pozaginane rogi strony.
  • Gdy, rysujemy coś na niej.

                  Zachęcamy Was teraz do obejrzenia filmu z którego dowiecie się jak powstała książka:

Cykl tematyczny – TROPICIELE PRZYRODY

Drogie Świetliczaki,

czy ktoś z Was zna osobę, która nie potrafiłaby docenić walorów przyrody i przebywania na łonie natury? Chyba nie. Każdy z nas potrafi coś w niej dostrzec. Są wśród nas osoby, które w szczególny sposób są zainteresowane obserwowaniem przyrody i wyczulone na grożące jej niebezpieczeństwa. Czy tropiąc przyrodę widzimy tylko jej piękno? Piękne kwiaty? Widzimy także pojawianie i rozprzestrzenianie się nowych gatunków roślin, co w przyrodzie jest najbardziej dynamicznym procesem, a monitorowanie tego zjawiska powinno być dla nas priorytetem. Tropiąc przyrodę nierzadko spotykamy się z inwazjami groźnych obcych gatunków. Dzięki stałej obserwacji przyrody mamy możliwość szybkiego podjęcia działań mających na celu zapobieganie jego dalszej ekspansji. A co ze zwierzętami? Czy powinniśmy je tropić? Obserwować? Z pewnością.

Jak możemy tropić przyrodę? Wystarczy, że wyjdziemy na zewnątrz, możemy zabrać ze sobą lupy, i zaczniemy obserwować otaczającą nas przyrodę.

W naszej świetlicy możemy obserwować kącik roślin, budowę kwiatów, które ozdabiają naszą salę, a także wiele ciekawych krzewów i drzew na terenie szkoły.

Pamiętacie, jak tropiliście mrówki na naszej szkolnej wierzbie i opiekowaliście się nimi? Z empatią obserwujecie wlatujące owady do naszej sali i krzyczycie, aby wypuścić je za okno, by mogły żyć w swoim naturalnym środowisku. Dzięki temu z dumą możemy stwierdzić, że jesteście nie tylko TROPICIELAMI przyrody, ale także ich MIŁOŚNIKAMI!

Cykl tematyczny: WIELKANOC

Kochane Świetliczaki,
W tym tygodniu naszym tematem przewodnim jest Wielkanoc.

Świętowanie Wielkiej Nocy rozpoczynamy już tydzień przed Wielką Niedzielą. Tak samo jak dawniej, obchodzimy Niedzielę Palmową – zwaną kiedyś wierzbną lub kwietną, podczas której święcimy w kościele palmy. Dzisiaj wiele osób nie trudni się robieniem własnej kolorowej palemki, ale decyduje się na kupno już gotowej. Dawniej robiono palemki samodzielnie – z wierzbowych gałązek, bukszpanu, porzeczek, malin, suszonych ziół, piórek i kwiatów.Poświęconej palemce przypisywano magiczne właściwości, dlatego zanoszono ją do domów, by zapewniała rodzinie szczęście.

Zwyczaj święcenia pokarmów kultywujemy w Wielką Sobotę.  Dzisiaj święcimy w kościele tylko symboliczne pokarmy, które mieszczą się w niewielkim, zazwyczaj wiklinowym koszyku. Zawartość takiej święconki może być też różna, w zależności od danego regionu. Nie może jednak zabraknąć: jajek, chleba, kiełbasy lub wędlin, soli, baranka (z masła lub cukru), chrzanu oraz kawałka domowego ciasta. Dawniej święcono wszystkie pokarmy, które miały zostać spożyte w czasie wielkanocnego śniadania. Układano je w większych koszach i zanoszono do kościoła lub święcono przy kapliczce, a nawet przed domostwem.  

Wielkanocne tradycje w Polsce to również zwyczaj malowania jajek. Jajko symbolizuje siły witalne i początek nowego życia. Obecnie wszystkie kolorowe jajka nazywamy pisankami, ale rozróżniamy wśród nich: kraszanki, nalepianki i oklejanki.

Poniedziałek Wielkanocny jest związany ze Śmigusem-dyngusem, czyli zwyczajem polewania się wodą. Ma swoją genezę w ludowych, słowiańskich zwyczajach. W ten sposób wyrażano radość w związku z budzeniem się przyrody po zimie.

Święta wielkanocne to wyjątkowy czas, w którym symboliczne obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Chrześcijanie świętują zwycięstwo Jezusa nad śmiercią, przyroda budzi się do życia po zimie, zaś tradycje ludowe zarówno upamiętniają wydarzenia sprzed ponad 2000 lat, jak i podkreślają naturalne przemiany w przyrodzie – wiosna rozpoczyna nowy cykl życia, obsiewania, zbierania plonów i cieszenia się nimi.

Cykl tematyczny: DZIEŃ KOLOROWEJ SKARPETKI

21 marca kojarzy nam się przede wszystkim z Pierwszym Dniem Wiosny. Jednak w tym dniu również obchodzony jest Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa, czyli Dzień Kolorowej Skarpetki. W tym tygodniu będziemy mówić w świetlicy właśnie o osobach z Zespołem Downa. Dowiedziecie się w jaki sposób obchodzimy Dzień Kolorowej Skarpetki oraz dlaczego obchodzony jest 21 marca.  

Tego właśnie dnia zakładamy dwie różnokolorowe skarpetki. A kolorowe skarpetki są symbolem solidarności z osobami z zespołem Downa. Zachęcamy Was, żebyście dziś założyli dwie różne skarpetki. W ten sposób możecie integrować  się z osobami z Zespołem Downa i ich rodzinami. 

Sama data, czyli kombinacja liczb 21 i 3 nie jest też przypadkowa, ponieważ w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy, podczas gdy osoby z Zespołem Downa mają ich 3. Stąd inna nazwa tej choroby to trisomia 21. 

Wiecie, że każdy z nas jest na swój sposób inny, różnimy się pod wieloma względami i jest to naturalną rzeczą. Osoby z Zespołem Downa żyją wśród nas. Tak, samo jak Wy bawią się, śmieją, chodzą do szkoły i mają swoje marzenia. I nie ma znaczenia tutaj różnica w liczbie chromosomów.  

Zachęcamy Was również, do obejrzenia filmu o Jasiu, który ma Zespół Dawna i opowiada o swoim życiu. Po obejrzeniu tego filmu zastanówcie się, co Was łączy z Jasiem a co różni. Poniżej zamieszczamy link do filmu.

Cykl tematyczny: SZTUKA – OKNO NA ŚWIAT

Drogie Świetliczaki,

w tym tygodniu chcielibyśmy porozmawiać z Wami trochę o sztuce. Czym jest sztuka? Co możemy nazwać sztuką? Kim jest artysta? Czy każdy może nim zostać?
Znając Was, widzielibyśmy teraz las rąk i chęć odpowiedzenia nam na te pytania.

Sztuką tak naprawdę może być wszystko, co spotykamy w ciągu naszego życia. Uznaje się, że każdy może swój twór; pracę, określić dziełem sztuki i każdy może okrzyknąć się artystą.

Sztuką są także Wasze prace plastyczne, które codziennie zapełniały naszą galerię świetlicową, a także konstrukcje z klocków, które tworzyły piękne budowle, a wy jesteście artystami.

Sztuka jest wszędzie i trzeba tylko chcieć ją dostrzec. Trzeba nauczyć się żyć z nią w zgodzie i harmonii, a pozwoli nam na dostrzeżenie jej piękna i dostarczenie sobie odpowiednich emocji.

Jeśli będziecie mieli ochotę zachęcamy abyście zrobili na kartce (jaką macie w domu, może być nawet papier śniadaniowy lub kartka z zeszytu) – dowolną pracę, którą pokażecie nam, jak już się zobaczymy. Pokażcie nam, jak Wy – świetlicowi artyści widzicie sztukę.

Skip to content