Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Search

Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami

Drogie Dzieci,

Na początku grudnia corocznie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. Kilka tygodni temu miałyście okazję poznać historię osób, które zmagają się z mózgowym porażeniem dziecięcym (w skrócie MPD), a następnie stworzyć laurki i przygotować pytania do jednej z nich – pani Izy.

Pani Iza dziękuje Wam za wszystkie piękne kartki i słowa!
Poniżej przekazuję od pani Izy odpowiedzi na Wasze pytania.

Jakiego koloru są Pani oczy?
Moje oczy są niebieskie.

Jaki ma Pani kolor włosów?
Moje włosy mają kolor ciemnego blondu.

W co Pani najczęściej się ubiera?
Najczęściej ubieram się w swetry i legginsy.

Czy Pani ma okulary?
Noszę okulary korekcyjne. Oprawki mam koloru granatowego.

Czym się Pani zajmuje na co dzień?
Na co dzień staram się pomagać, oczywiście na tyle ile mogę.

Co Pani najbardziej lubi robić?
Najbardziej lubię rozmawiać z przyjaciółmi i spotykać się z nimi.

Czy Pani pracuje? A jeśli tak, to gdzie?
Nie pracuję.

Jakie są Pani zainteresowania?
Bardzo lubię czytać książki i poznawać nowych ludzi.

Jakie są Pani marzenia?
Moim marzeniem jest by ludzie na świecie byli szczęśliwi.

Jaki jest Pani ulubiony kolor?
Moim ulubionym kolorem jest zielony.

Co Pani najbardziej lubi jeść?
Najbardziej lubię jeść żurek.

Czy Pani lubi psy?
Lubię małe psy.

Czy Pani ma zwierzęta? Jeśli tak, to jakie i jak się nazywają?
Mam psa Figę – yorka i rybkę bojownika o imieniu Błękit.

Czy Pani lubi rysować?
Rysować nie bardzo, ale kolorować czasem tak.

Czy lubi Pani śpiewać?
Nie potrafię śpiewać.

Czy lubi Pani czytać książki? Jeśli tak, to jaka jest Pani ulubiona książka?
Bardzo lubię czytać książki. Moją ulubioną książką jest „Chata”.

Co Pani robiła w naszym wieku (10 lat)?
Gdy byłam w waszym wieku, tak samo jak wy chodziłam do szkoły plus na rehabilitację.

Jaki przedmiot Pani lubiła najbardziej?
Najbardziej lubiłam język polski.

Jak długo jest Pani osobą z niepełnosprawnością?
Moja niepełnosprawność trwa od urodzenia.

Na czym polega ta niepełnosprawność?
Mam porażenie mózgowe czterokończynowe – poruszam się na wózku inwalidzkim, potrzebuje pomocy w wielu czynnościach dnia codziennego.

W jaki sposób Pani potrafi kierować wózkiem czy pisać e-maile?
Kieruję lewą ręką przy pomocy joystick’a, a e-maile piszę jedynym palcem lewej ręki.

Czy łatwo poruszać się po mieście?
Zależy jak duży jest krawężnik.

Czy uczestniczy Pani w rehabilitacji? Jeśli tak, to na czym ona polega?
Moje ćwiczenia polegają na rozluźnieniu mięśni i wzmacnianiu rąk i nóg.

Czy Pani wolałaby być sprawna czy niepełnosprawna?
Jakbym była sprawna nie poznałabym tylu niesamowitych osób w swoim życiu, a poza tym to nie był mój wybór – trzeba to przyjąć jako dar od Boga.

Czy jest fajnie być niepełnosprawnym?
Ja swoją niepełnosprawność traktuję naturalnie, nie czuję się inna.

Jakie są pozytywne strony bycia niepełnosprawnym?
Zawsze do pomocy mam drugiego człowieka, czuję się lepiej bo zrobił coś pożytecznego dla bliźniego.

Jakie są negatywne strony bycia niepełnosprawnym?
Moje ciało się buntuje – nie mogę sama usiąść czy ubrać się, choćbym chciała.

Czy Pani jest dumna z siebie?
Jestem z siebie bardzo dumna jak uda mi się coś samodzielnie wykonać czego wcześniej nie robiłam.

Czy jest Pani szczęśliwa?
Jestem szczęśliwa kiedy tylko mogę wywołać uśmiech na czyjejś twarzy.

Czy jest coś, co Pani chciałaby przekazać osobom pełnosprawnym?
Chciałabym przekazać to, by się nigdy nie poddawały, choć jest trudno i szły przez życie z uśmiechem. Po każdych trudnościach nadchodzą piękne chwile. Choć jesteście młodzi wojownicy, to pamiętajcie, że wojownicy się nie poddają…

Opracowanie: Marta Barszczowska

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ WZROKOWA – ZADANIA

– W tym zadaniu musisz mieć zakryte oczy, możesz poprosić drugą osobę, aby Ci pomogła. Twoim zadaniem jest spróbować dojść do jakiegoś wyznaczonego przez siebie punktu np.: do pokoju, kuchni.

– Wersja I zadania: do wykonania tego zadania będziesz potrzebować klocków o różnym kształcie i tak samo jak w poprzednim zadaniu musisz mieć zakryte oczy. Spróbuj posegregować klocki według kształtów.

– Wersja II zadania: do wykonania tego zadania będziesz potrzebować plasteliny oraz kartki z bloku. Wykonaj cienkie ruloniki z plasteliny i naklej je na kartkę w kształcie figur geometrycznych. Następnie zamknij oczy i spróbuj je rozpoznać.

– W tym zadaniu będziesz potrzebować kartki z bloku, flamastrów. Spróbuj z zasłoniętymi oczami narysować jakiś obrazek i się podpisać.

– W czasie spaceru zamknij oczy i chwyć się za łokieć lub ramię rodziców, rodzeństwo i w ten sposób próbuj kontynuować spacer.

– Wersja I: W tym ćwiczeniu musisz mieć zasłonięte oczy. Poproś drugą osobę, aby położyła przed tobą np.: warzywa, owoce i spróbuj je rozpoznać na podstawie zapachu oraz dotyku.

– Wersja II zadania: poproś drugą osobę, aby do woreczka włożyła jakieś przedmioty. Następnie z zasłoniętymi oczami spróbuj je rozpoznać.

– Spróbuj z zasłoniętymi oczami zjeść jakiś posiłek (najlepiej chłodny, ze względów bezpieczeństwa). Pamiętaj, że osoby niewidome talerz porównują do tarczy zegara. Poproś drugą osobę, aby powiedziała Ci, gdzie co się znajduje np.: na godzinie dwunastej znajdują się ziemniaki.

– Spróbuj z zasłoniętymi oczami obrać jakiś owoc.

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA – ZADANIA

– Spróbuj bez użycia rąk np.: napić się wody.

– Do wykonania tego zadania będziesz potrzebować kartki i kredek. Beż użycia rąk spróbuj narysować rysunek. Osoby mające trudność z poruszaniem rękoma malują trzymając przybory w ustach lub palcami stóp.

– Załóż na dłonie rękawice np.: kuchenne i spróbujcie zapiąć guziki, albo zawiązać buty.

AUTYZM – ZADANIA

– Osoby z autyzmem często nie mówią, albo mają z tym duży problem. Nie oznacza to wcale, że nic nie rozumieją. Jest im tylko trudno przekazać swoje uczucia, myśli, potrzeby. Twoim zadaniem będzie przekazać drugiej osobie za pomocą gestów podać tytuł ulubionego filmu, albo książki. Następnie zmięcie się rolami.

– Osoby z autyzmem bardzo często mają trudności z odbiorem wrażeń za pomocą zmysłów. Wszystkie dźwięki wokół nich mogą być przytłaczające dla nich, dlatego osoby z autyzmem nie zawsze zwracają uwagę na to, co się do nich mówi. Może też być tak, że same są bardzo głośne, wydają różne dziwne odgłosy, żeby zagłuszyć wszystko inne. Poproś drugą osobę, aby przekazała ci jakieś informacje w czasie kiedy głośno gra muzyka lub gdy wszyscy inni głośno hałasują. Osoba przekazująca wiadomość, mówi normalnym tonem, nie przekrzykując muzyki ani innych osób.

– Osoby z autyzmem często dotyk odczuwaj jako coś nieprzyjemnego jest to tzw. nadwrażliwość na dotyk. Do wykonania tego ćwiczenia będziesz potrzebować np.: ziarenek grochu i skarpet. Do skarpet włóż kilka ziarenek grochu i spróbuj przejść się po pokoju.

Opracowanie: Patrycja Mercik

Skip to content