Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Szkoła Podstawowa nr 231 im. gen. Mariusza Zaruskiego
Search

KSZTAŁCIMY  EUROPEJCZYKA  OTWARTEGO  NA  ŚWIAT

Włochy –  październik 2021

W dniach 4-11 października 2021r. uczniowie naszej szkoły w ramach przedsięwzięcia Kształcimy Europejczyka otwartego na świat i projektu Ponadnarodowa mobilność uczniów odbyli mobilność do Włoch do miasta Taranto (region Apulia) – do Istituto Comprensivo „Carrieri Colombo”.

W ramach wyjazdu nasi uczniowie wspólnie z uczniami partnerskiej szkoły realizowali zadania związane z poznaniem włoskiej historii, kultury i sztuki. Wyjazd  rozpoczął się zajęciami integracyjnymi uczniów polskich i włoskich, którzy zaśpiewali hymny państwowe, opowiadali o swoich miastach i krajach, zaprezentowali swoje szkoły. Następnie degustowali przygotowane potrawy włoskie i polskie. Podczas wspólnego posiłku uczniowie mieli możliwość wzajemnego poznania swoich tradycji, rodzin oraz zainteresowań. Uczniowie włoscy obejrzeli film o polskiej szkole oraz film prezentujący poszczególnych uczniów, którzy uczestniczyli w mobilności.

W czasie pobytu w Taranto uczniowie polscy brali udział we wspólnych lekcjach z uczniami włoskimi. Odbyły się lekcje z języka angielskiego, włoskiego, informatyki, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego oraz warsztaty historyczne, geograficzne. W czasie zajęć z plastyki młodzież samodzielne wykonała pamiątkowe magnesy z miasta Taranto.  Na zajęciach muzycznych nauczyli się śpiewać popularną włoską piosenkę „Volare” oraz  poznawali włoską muzykę i jej twórców. Nasi uczniowie zaprezentowali polski utwór „Szła dzieweczka do laseczka”. Najwięcej emocji przysporzyła uczniom nauka tańców narodowych obu krajów – poloneza i pizzici.  Jednak połączeni w międzynarodowe pary sprawniej poznawali nowe rytmy i melodie oraz nawiązywali znajomości.

W czasie wspólnych warsztatów w muzeach i innych obiektach związanych z historią i tradycjami uczniowie wymieniali się doświadczeniami, integrowali się oraz  poznawali lokalne środowisko. Odbywające się w Muzeum Archeologicznym warsztaty umożliwiły poznanie historii rozwoju miasta w oparciu o mity, w tym mit o Tarancie. Na Zamku Aragońskim młodzież dowiedziała się o nowszej historii Włoch, regionu oraz miasta. Uczniowie włoscy i polscy odwiedzili wspólnie miejski ratusz, gdzie spotkali się z władzami miasta, podczas którego  podkreślano istotę mobilności oraz współczesnego wychowania młodego człowieka żyjącego we wspólnej Europie. Nasza szkoła otrzymała statuetkę miasta Taranto jako symbol nawiązania współpracy.

Uczniowie codziennie poznawali współczesne oblicze miasta Taranto, jego zabytki, uwarunkowania rozwoju oraz tradycję i kulturę dnia codziennego. Odbyli także wycieczki edukacyjne. Wycieczka nad morze dała możliwości poznania rozwoju turystyki w oparciu o posiadane walory środowiska. Młodzież odwiedziła Lecce- miasto architektury barokowej południa Włoch, gdzie wraz z uczniami włoskiej szkoły, poznawali zabytki i twórców kultury. Odbyli wizytę w atelier lokalnego twórcy, gdzie poznali sztukę tworzenia techniki papier mache. 

W Alberobello zobaczyli unikatowe budownictwo – domy trulli .  Na farmie Parco Leone wzięli udział w warsztatach wyrobu serów oraz  poznali specyfikę funkcjonowania włoskiego rolnictwa. W Mandurii zapoznali się ze specyfiką pracy gospodarstw specjalizujących się w uprawie winogron i winiarstwie. W mieście Matera uczniowie spotkali się z artystą, który wykonał ceramiczne rekwizyty  do filmu Pasja Mela Gibsona. Dokonywali analizy powstania miasta oraz jego specyficznego stylu architektonicznego. Z zachwytem oglądali  Sassi – dzielnicę domów i kościołów wykutych w skale oraz zajrzeli do Palombaro – podziemnej cysterny na wodę.

Zarówno w czasie zajęć w szkole, jak i na organizowanych wycieczkach edukacyjnych uczniowie poznawali włoską historię i kulturę. Doskonalili znajomość języka angielskiego oraz utrwalali  podstawowe słownictwo w języku włoskim.

Podsumowaniem wyjazdu uczniów do szkoły w Taranto były występy uczniów obu szkół i prezentacja nauczonych tańców – poloneza, pizzici  i piosenki „Volare”. Wspólne zajęcia, śpiew i tańce bardzo zintegrowały uczniów z obu krajów. Nawiązane kontakty na pewno zostaną utrzymane, a wyjazd zapadnie wszystkim na długo w pamięci.

Skip to content